Når foreldre blir medlesere

Lesing som fellesskap

De siste ukene har jeg hatt gleden av å lede lesesamlinger sammen med Argjenta Rusiti i prosjektet Foreldre som medlesere – et nytt initiativ fra Atlas Kompetanse, i samarbeid med Deichman Romsås (ved Renata Aleksejunaite Christensen + Hana og Marte), samt rektor og lærere ved Tiurleiken barneskole.

Prosjektet springer ut av et tydelig ønske fra foreldrene selv: De vil bidra mer aktivt i barnas lesing, og ønsker støtte til hvordan de kan gjøre det på en naturlig og inspirerende måte.

Gjennom metoden Shared Reading, utviklet av The Reader i Liverpool, møtes foreldre hver uke for å lese, lytte og samtale – uten krav og uten fasit. Et kort dikt eller en novelle åpner rom for refleksjon, minner og nye tanker. Ord får feste, stillhet får plass, og samtalene vokser. Det som skjer i rommet er enkelt – men likevel så stort.

Foreldrene forteller at de leser annerledes hjemme, at de finner en ny ro, og at lesingen sammen med barna åpner for samtaler som går dypere enn før. Flere beskriver det som et fellesskap som vokser – både mellom foreldre, og mellom foreldre og barn.

«Det som skjer her i rommet får ringvirkninger langt utenfor,» sa en av deltakerne sist.

Denne setningen oppsummerer mye av det vi tror på: at små møter rundt litteratur kan skape varige forbindelser mellom mennesker.

En stor takk til Atlas Kompetanse ved Firdawsa Ahmed for å ta initiativ til dette viktige prosjektet – og til Stiftelsen Scheibler, Sparebankstiftelsen DNB og Ferd Sosiale Entreprenørers Oslo-satsning for støtten som gjør det mulig.

Forrige
Forrige

Hamsterhjul av Henriette Lunde

Neste
Neste

Aristoteles og tragediens rolle