Kreative måter å bringe litteraturen inn i institusjonens daglige rutiner:

Litteraturen kan være en verdifull ressurs for beboere på institusjoner som sykehjem, rehabiliteringssentre og omsorgsboliger. Ved å lese og lytte til bøker og dikt, kan de oppleve glede, trøst, inspirasjon og læring. Her kommer tanker om hvordan litteratur kan bli en integrert del av hverdagen på disse institusjonene.

Lesegrupper som fremmer fellesskap:

Lesegrupper gir beboere muligheten til å lese og diskutere bøker sammen. Velg bøker som passer for gruppen og kan generere meningsfulle samtaler. For eksempel klassikere, biografier, krim eller humor. Slike lesegrupper av denne typen fremmer følelse av fellesskap og tilhørighet, i tillegg til verdien av selve litteraturen.

Lesekroker som inviterer til ro og fordypning:

Opprett hyggelige lesekroker eller små biblioteker på institusjonen. Her kan beboere finne og låne bøker i et avslappende miljø. Innred med puter, tepper, planter og lamper. Sørg for at lesekrokene er tilgjengelige og komfortable.

Høyopplesning for de som ønsker det:

Arranger høyopplesningsstunder der ansatte eller frivillige leser høyt fra bøker eller dikt. Dette gir beboere muligheten til å få glede av litteratur selv om de kanskje har vanskeligheter med å lese selv. Dette stimulerer fantasien, minnet og språket.

Forfatterbesøk for en inspirerende opplevelse:

Inviter forfattere til institusjonen for å lese fra sine egne bøker og diskutere skriveprosessen. Dette kan være en spennende opplevelse som gir beboere muligheten til å interagere med skapere av litteratur. Forfatterne kan kontaktes gjennom Norsk Forfattersentrum.

Lese- og skriveaktiviteter for personlig uttrykk:

Organiser lese- og skriveøkter der beboere kan skrive sine egne historier, dikt eller dagbøker. Dette kan være terapeutisk og gir en meningsfull opplevelse. Hvis beboerne ikke kan skrive selv, kan ansatte, frivillige eller innleide hjelpe dem med det. Skriveoppgavene kan være både selvbiografiske og fiktive.

Litterære arrangementer med bilder, musikk og teater

Planlegg arrangementer som litteraturkvelder eller poesifestivaler der beboere kan dele egne eller favorittlitteraturverk. Dette kan også inkludere musikk- eller teaterforestillinger basert på litterære verk. Beboere kan også bidra med å lage plakater, invitasjoner og programmer til disse arrangementene.

Digitale ressurser:

For å øke tilgjengeligheten til litteratur for beboere som har begrenset tilgang til fysiske bøker, kan institusjoner ta i bruk digitale ressurser som e-bøker eller lydbøker. Dette gir større fleksibilitet og tilgjengelighet for ulike lesenivåer og behov. Font, skriftstørrelse og hastighet kan endres til den enkeltes behov.

Temauker:

For å skape variasjon og engasjement blant beboerne, kan institusjoner arrangere tematiske uker eller måneder med fokus på en bestemt forfatter, sjanger eller tidsepoke. Dette kan gi en struktur for litteraturaktiviteter og skape nysgjerrighet blant beboerne.

Samarbeid med lokale biblioteker:

Bibliotekene kan gi institusjoner tilgang til et bredt utvalg av bøker og muligheter for felles arrangementer. Dette vil gi tilgang til flere bøker, råd fra bibliotekarer og utvide ressursene tilgjengelige for beboere.

Inkludere familie:

Oppfordre familiemedlemmer til å lese for sine nære på institusjonen eller delta i litterære aktiviteter sammen. Dette kan være å komme med bøker eller dele leseopplevelser. Slik involvering kan styrke båndene mellom beboere og deres nærmeste.

Kreative prosjekter:

Integrer litteratur i kreative prosjekter som kunstutstillinger, teaterforestillinger eller håndverksarbeid som er inspirert av litterære verk. Dette gir en mulighet til å utforske litteratur på nye og engasjerende måter.

Ved å implementere disse tiltakene kan institusjoner skape et miljø der litteraturen blir en naturlig og verdsatt del av hverdagen. Dette vil ikke bare berike beboernes liv, men også bidra til å skape et mer inkluderende og stimulerende miljø.

Bidra til trivsel og vekst, bring litteraturen inn i institusjoner!  Jeg tror på dette - gjør du?

Neste
Neste

Skriving er å oppdage det du ikke vet